Australia Tour: Vi sykler fra Perth til Sydney
Jan Freddy Aurstad Østlandet og ellers i Norge Samle inn til Kreftforeningens arbeid

Australia Tour: Vi sykler fra Perth til Sydney

See English summary below. JAN FREDDY, BJØRN og AGNEs "tour" i Australia for å samle inn penger til Kreftforeningen er fullført – på kortere tid enn beregnet! De kom tilbake til Norge 27. november. Men innsamlingen pågår fram til nyttår. Fra 12. oktober – 22. november 2017 syklet Jan Freddy og Bjørn Australia på tvers - fra Perth til Sydney - med Agne som support i følgebil. Distansen på over 4000 km var en skikkelig styrkeprøve, med sterk motvind, varme og solskinn, men syklistene klarte det med glans! Så har de da også mange års god trening fra utallige krevende sykkelløp. Initiativtaker til "touren" er Jan Freddy. Han har vært i Australia før, og har lenge tenkt på å sykle der, men det har ikke blitt noe av før nå. Han fikk Bjørn og Agne med på laget, de er alle klassekamerater. Bjørn og Jan Freddy fra Bondelagets folkehøgskole, og Agne og Jan Freddy fra gymnaset. Så det var gamle kjente "eventyrere" som var "down under". Jan Freddys familie har blitt hardt rammet av kreft; hans tre brødre har alle fått sykdommen. Hans eldste bror ble bare 55 år gammel, og denne brorens datter ble bare 44 år, og også andre i familien har fått sykdommen. Da hans yngste bror, Halvard, fikk påvist kreft tidligere i år, ansporet det Jan Freddy til virkelig å komme i gang og få gjennomført denne sykkelturen, og dermed gjøre en skikkelig innsats for å skaffe penger til Kreftforeningens viktige arbeid. Kreftbehandling er så vanskelig, og det er veldig trist at behandlingen ikke virket for Halvard, han døde 23. oktober. Han var opptatt av Australia Tour helt til det siste, og at sykkelturen skulle fortsette etter hans bortgang. Syklistene fortsatte derfor innsamlingsturen. * Følg sykkelturen underveis: https://www.facebook.com/australiasyklister PRESSEOMTALER & RADIOINTERVJU: * Eidsvoll Ullensaker Blad: - 30. sept. http://www.eub.no/nyheter/skal-sykle-400-mil-for-kreftsaken - 19. okt. http://www.eub.no/nyheter/god-start-for-australia-syklistene-sykler-for-kreftsaken - 8. nov. http://www.eub.no/nyheter/--halvard-sa-at-det-du-gjor-er-viktigere-enn-aa-mote-i-hans-begravelse - 30. nov. http://www.eub.no/nyheter/--det-er-godt-gjort-av-farfar-aa-sykle-saa-langt * Lierposten: - 9. okt. https://www.lierposten.no/sykkel/kreft/nyheter/i-bagasjen-har-han-noe-som-kan-hjelpe-for-en-stiv-og-sliten-kropp/s/5-65-81266 - 23. nov. https://www.lierposten.no/kreft/nyheter/sykkel/nadde-malet-med-god-margin/s/5-65-86053 * Midland Reporter i Vest-Australia 17. okt. http://www.communitynews.com.au/midland-reporter/news/veteran-norwegian-cyclists-riding-from-south-guildford-to-sydney-in-cancer-fundraiser/ * SBS Radio Norwegian 2. nov. http://www.sbs.com.au/yourlanguage/norwegian/nn/audiotrack/australia-pa-tvers-en-god-sak TUSEN ❤lig TAKK for alle bidrag! ❣ :) ----------------------------------------- Summary in English: AUSTRALIA TOUR - We are cycling 4000 km from Perth to Sydney JAN FREDDY, BJØRN and AGNEs Tour in Australia is done, earlier than expected! They came back to Norway Nov. 27th after “mission completed” in both kilometers and money. Contributions are still welcome, as the campaign is ongoing till Dec. 31th. Jan Freddy, Bjørn and Agne did the Australia Tour from Oct. 12th to Nov. 22nd 2017 to raise money for The Norwegian Cancer Society. Jan Freddy and Bjørn were biking, while Agne was support-team in their mobile home. The long-distance tour of more than 4000 km is a really tough challenge, but the two cyclists are well trained after years on the saddle in Norway. The tour had many challenges underway as strong headwind, heat and sunshine, and was exciting to follow, and also created substantial contributions to The Norwegian Cancer Society. Jan Freddy is the tour’s initiator, and has travelled in Australia before, by car. He has since thought about cycling across the country, but it hasn’t come to action until now. All three of the Tour's participants are schoolmates from years back, and like demanding challenges as this one “down under”. Jan Freddy's family has been very tragically affected by cancer, all his three brothers have got the disease. His oldest brother died only 55 years old, and his niece even younger, at 44, four years ago. Other family members have also been affected. This year, when also his youngest brother, Halvard, was diagnosed with cancer, Jan Freddy decided now was the time to do the Australia Tour, and raise money for the very important work The Norwegian Cancer Society does. Cancer treatment is so difficult, and very sadly the treatment did not help Halvard, he died Oct. 23rd. He was all the time very interested in the Tour, and wanted it to continue after he passed away. So the cyclists did go on. * Follow Australia Tour: www.facebook.com/australiasyklister. NEWSPAPER & RADIO INTERVIEWS: * Eidsvoll Ullensaker Blad: - Sept. 30th. http://www.eub.no/nyheter/skal-sykle-400-mil-for-kreftsaken - Oct. 19th. http://www.eub.no/nyheter/god-start-for-australia-syklistene-sykler-for-kreftsaken - Nov. 8th. http://www.eub.no/nyheter/--halvard-sa-at-det-du-gjor-er-viktigere-enn-aa-mote-i-hans-begravelse http://www.eub.no/nyheter/skal-sykle-400-mil-for-kreftsaken - Nov. 30th. http://www.eub.no/nyheter/--det-er-godt-gjort-av-farfar-aa-sykle-saa-langt * Lierposten: - Oct. 9th. https://www.lierposten.no/sykkel/kreft/nyheter/i-bagasjen-har-han-noe-som-kan-hjelpe-for-en-stiv-og-sliten-kropp/s/5-65-81266 - Nov. 23rd. https://www.lierposten.no/kreft/nyheter/sykkel/nadde-malet-med-god-margin/s/5-65-86053 * Midland Reporter, Western Australia Oct. 17th. http://www.communitynews.com.au/midland-reporter/news/veteran-norwegian-cyclists-riding-from-south-guildford-to-sydney-in-cancer-fundraiser/ * SBS Radio Norwegian Nov. 2nd. http://www.sbs.com.au/yourlanguage/norwegian/nn/audiotrack/australia-pa-tvers-en-god-sak Contributions can be made above, by clicking the lilac button "Gi en gave". MANY THANKS! ❤ ❣ :)

01.10.2017 31.12.2017

Jan Freddy Aurstad