Hva er Giving Tuesday?

Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday. Flere opplevde å få dårlig samvittighet etter å ha brukt mye penger på materielle ting til seg selv. Når Giving Tuesday kommer tirsdagen etter Black Friday (27. november) kan man flytte fokuset over på andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest.

Det er du selv om bestemmer hva du ønsker å gi 27. november. Kanskje du ønsker å gi av tiden din? Kanskje du ønsker å gi blod? Kanskje du ønsler å gi penger? Eller kanskje du ønsker å ta initiativ til å lage din egen innsamling. Det kan du gjøre her.

De aller fleste får en gang i livet oppleve kreft på nært hold. Enten som pasient selv, i familien, blant venner eller kolleger. Heldigvis kan vi nå si at 2 av 3 som får kreft, overlever. Men det er selvfølgelig ikke nok. Vi vil at alle skal overleve! Og vi vil at de som blir kvitt sin kreftsykdom, skal få minst mulig bivikninger. Da trenger vi mer skånsomme, mer målrettede behandlingstyper. Det krever mer forskning.

Med mer forskning, kan vi få flere overlevende, og vi kan sørge for at de som må leve med sin kreftsykdom får et best mulig liv. Med din støtte kan vi også være tilstede for flere kreftpasienter i vårt omsorgsarbeid. Vi kan jobbe med å forebygge kreft, og med å få myndighetene til å ta beslutninger til beste for kreftsaken.

Vil du bidra?

1. Start din egen innsamling

Du som gir til Kreftforeningen sørger for at vi hvert år kan finansiere en fjerdedel av all kreftforskning i Norge. Det gir håp og resultater! Samtidig sørger du for at vi kan være tilstede for de som trenger det. Du gjør at vi kan jobbe med å få kreftforebyggende informasjon ut, både i Norge og internasjonalt. Du gjør at vi kan sørge for at politikere og myndigheter gjør hverdagen lettere for pasienter og pårørende. Og mye, mye mer

Dette arbeidet kan du være med og støtte. Lag din egen innsamling, og hjelp oss å gjøre mer for kreftsaken.

2. Delta på perleverksted 27. november

Vi arrangerer perleverksted i Kreftforeningens Vitensenter 27. november. Her skal vi sitte sammen og perle våre Fuck Cancer-armbånd i samarbeid med Ung Kreft. Det blir musikk, ballonger og hyggelig stemning. Vi håper du vil stikke innom, og ta gjerne med vennene dine :)

3. Gi en gave til Kreftforeningen

Gi en gave på vipps til 2277 og merk den med Givingtuesday. 26. november vil vi også opprette en egen innsamling på Facebook der vi tar i mot enkeltdonasjoner. Følg med på Facebook-siden vår for mer informasjon når det nærmer seg.

Ønsker du å starte en innsamling? Klikk på "Start innsamling"-knappen til høyre, så er du straks i gang.