Kreftkampen 2022 Gjøvik Samle inn til Kreftforeningens arbeid

Årets viktigste kamp - Kreftkampen 2022

Kolbu KK Allstars vs Vålerenga ’97 NORGESMESTER VÅLERENGA FRA 1997 STILLER OPP I KREFTKAMPEN KK Plassen på Kolbu Fredag 26. august kl 19.00 Vålerenga vant NM i 1997 og gutta har dermed 25 års jubileum. Samme året rykket de opp til Eliteserien med velkjente Vidar Davidsen som trener. Kjente spillere som John Carew, Espen Haug, Kjell Roar Kaasa, Dag Risnæs, Bjørn Viljugen og Jan Erlend Kruse for å nevne noen få. Etter kampen blir det en verdig bankett på Grand Hotell hvor vi satser på at OA er tilstede for å intervjue gamle helter og være med på jubileet. Her er det også åpent for andre å besøke Grand for å hilse på gamle helter. Kreftkampen arrangeres for 6 .gang og har totalt samlet inn 1,3 millioner til Kreftforeningen og i 2022 har vi som mål å samle inn 250 000 kr slik at vi kommer oss over 1,5 millioner totalt. De første 5 kampene har det vært Lyn Oldstars som har vært laget alle vil slå men i år er det altså Østre Totens stolthet Kolbu/KK som er verter. Tidligere Kolbu helter som Ole Johs Engelien, Rune Lundhagebakken, Niklas Nyhagen og Ola Bergum stiller sammen med Bjørn Haugen som var hovedtrenere i mange år på 90-tallet. I tillegg vil laget forsterkes fra noen naboklubber. Vi vet at i 2021 fikk 37 000 nordmenn kreft. Omtrent likt fordelt mellom kjønnene men menn har en overvekt på 54% av tilfellene. Over 300 000 nordmenn som har hatt eller har kreft levde i Norge i 2021. Mer enn 3 av 4 overlever kreft i dag pga forskning og behandlinger. I 2006 var det kun halvparten som overlevde av kreft. På midten av 80 tallet var det kun 25% som overlevde av kreft. I 2022 ønsker Kreftkampen å sette søkelys på prostatakreft. Siste 5 årene står denne formen for hele 26% av alle tilfeller for menn. Til sammenligning står brystkreft for 22% av tilfellene hos kvinner. I Norge får 4 av 10 en kreftdiagnose innen de er 80 år så dette er en sykdom som svært mange er berørt av. For å ha best mulighet til å overleve av kreft er det viktig at man oppdager dette så tidlig som mulig. Ved å ta en årlig sjekk vil de aller fleste avdekke prostatakreft og ha høy sannsynlighet for å overleve. Vi ønsker at årets kreftkamp skal rekruttere alle menn til å bestille en årlig sjekk hos fastlegen! Av de 37 000 som fikk kreft i 2021 var dette de største kreftformene. Prostatakreft (5188 tilfeller) - Brystkreft (4023 tilfeller) - Lungekreft (3499 tilfeller) - Tarmkreft (3204 tilfeller)

25.06.2022 31.08.2022

Kreftkampen 2022