Kreftforeningen Midt-Norge Trondheim Krafttak mot kreft 2020

Trondheim tar et krafttak mot kreft

Å bli alvorlig kreftsyk forandrer alt – både for den som er syk og de som er rundt. Å få vite at man får leve videre, er den aller beste følelsen i livet. Den følelsen vil vi at flere skal få oppleve. I dag overlever tre av fire nordmenn kreft, men bak statistikken skjuler det seg store forskjeller. Det er fremdeles flere kreftformer som svært få overlever. Derfor samler vi inn penger til kreftformer med lav overlevelse gjennom årets aksjon. Mellom 7.-15. mars går bøssebærere fra dør til dør i Trondheim, men dessverre vil ikke alle husstander bli besøkt. Hvis du ønsker å støtte årets Krafttak mot kreft, kan du gjøre det her på den digitale innsamlingen eller ved å vippse et valgfritt beløp til 461090. KREFTFORMER MED LAV OVERLEVELSE: Det er flere årsaker til at noen kreftformer har lav overlevelse. Disse kreftformene oppdages ofte for sent fordi de har diffuse symptomer og ikke en kul som kan kjennes ved en sjekk. Kreften er dermed kommet langt når den først oppdages, og mange har spredning på diagnosetidspunktet. Noen kreftformer er også spesielt utfordrende å behandle, fordi svulsten ligger så vanskelig til at kirurgi ofte ikke er et alternativ. VI TRENGER MER FORSKNING: Bare to av ti overlever lunge-, galleblære-, lever- og spiserørskreft og én av ti overlever bukspyttkjertelkreft. Pengene som samles inn skal gå til kreftforskning for å bidra til at flere overlever, og til gode omsorgstilbud for pasienter og pårørende. Det trengs mer forskning slik at flere skal overleve kreftformene som i dag har høy dødelighet, samt at de som rammes skal få gode tilbud og oppfølging.

04.03.2020 03.04.2020

Kreftforeningen Midt-Norge